«Жить счастливо и в согласии с природой - одно и то же». - Сенека

Стан органічного сільського господарства в Україні

Україна має перспективні умови для розвитку органічного виробництва внаслідок зростання зацікавленості міжнародних покупців, поступового підвищення рівня обізнаності населення щодо органічних продуктів та наявності активних представників органічного сектору. На внутрішньому ринку попит на органічні продукти зростає. Україна зі своїм 46-мільйонним населенням має значні можливості для виробництва, переробки, торгівлі та споживання органічної продукції. 

На сьогодні в Україні діє близько 200 органічних операторів (виробників, переробних підприємств, трейдерів). Відповідно до переліку, затвердженого Комісією Європейського Союзу у Постанові (ЄС) №508/2012 від 20 червня 2012 р. 13 акредитованих сертифікаційних органів мають право працювати в Україні. Серед них є один український сертифікаційний орган «Органік стандарт», який є лідером органічної сертифікації в Україні. Він заснований українськими організаціями, зацікавленими у становленні та розвитку органічного сектору країни, і отримав високу кваліфікацію внаслідок співпраці з FiBL та міжнародним сертифікаційним органом IMO. Крім Постанови Ради (ЄС) №834/2007, яка на даний час є найбільш поширеним органічним стандартом в Україні, сертифікація відбувається також у відповідності до інших стандартів, наприклад Bio Suisse (швейцарський приватний стандарт), NOP (Національна органічна програма, США), JAS (японський сільськогосподарський стандарт) тощо.

Головним експортним ринком для українських органічних продуктів є Європейський Союз. Українські органічні продукти експортуються також до США, Канади, Японії та інших країн. Нещодавно експортний ринок зазнав негативного впливу через експортні квоти на деякі зернові культури, запроваджені українським урядом. У травні 2011 року уряд оголосив про скасування квот та підкреслив, що метою таких дій є те, щоб Україна знову стала одним зі світових лідерів у експорті зернових. 

Президент України неодноразово заявляв про бажання України збільшити поставки органічних харчових продуктів на міжнародні ринки та підтвердив це прагнення включенням органічної тематики в Національний план дій на 2011 р. щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». 

Ухвалення Верховною Радою України закону «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини» 3 вересня 2013 року та підписання його Президентом України 3 жовтня 2013 року розпочали в Україні нову еру в розвитку органічного сільського сектору в Україні. 

Нідерланди, Німеччина, Швейцарія, Чеська Республіка, Польща, США, Канада, Італія, Греція, Ізраїль, Молдова та Норвегія є головними країнами, до яких експортується органічна продукція з України. Країни Близького Сходу, такі як Об’єднані Арабські Емірати, починають цікавитися українськими сертифікованими органічними продуктами. Європейські імпортери повідомляють про деякі проблеми з якістю продукції та надійністю постачання органічних товарів з України, а 
також часто стикаються з тим, що міжнародна торгівля зупиняється, навіть не почавшись.

Однією з причин такої ситуації є те, що часто українська продукція сільськогосподарських орних культур (поки що) не відповідає міжнародним стандартам якості для харчового споживання. Більшість органічних культур, насамперед пшениця, соняшник, соя та кукурудза, експортуються як корми для м’ясного тваринництва західноєвропейських виробників органічної продукції. 

Органічні сушені та заморожені ягоди, сушені лікарські трави з України користуються великим попитом та йдуть на подальшу переробку до країн ЄС. Попит та зацікавленість в органічній продукції зростає і на внутрішньому ринку України. Одне з провідних українських переробних підприємств органічної продукції ТОВ “Фабрика бакалійних продуктів” (ТМ Жменька) повідомило про стовідсоткове зростання продажів органічної продукції у 2010 р. у порівнянні з 2009 р. і збільшення кількості точок продажу, де продається органічна продукція, з 270 (2010 р.) до 600 (2011 р.). Це лише один з прикладів того, що органічний ринок стрімко зростає та пропонує серйозні можливості для бізнесу.

Одним із важливих каналів збуту та популяризації органічної продукції в Україні є невеликі спеціалізовані магазини здорового харчування у містах-мільйонниках. З кожним роком зростає кількість міст, де органічні продукти наявні у продажу, та обізнаність населення щодо органічного сільського господарства та його переваг. 

Найпотужнішим каналом збуту органічної продукції є супермаркети. У 2011 р. мережа супермаркетів “Сільпо” проголосила органічні продукти своїм головним трендом. Супермаркет “Good Wine” продає чимало вітчизняних та імпортних органічних харчових продуктів, об’єднавши їх у секції “Good Food” (Хороші харчові продукти). 

У 2012 р. мережа супермаркетів “Мегамаркет” представила споживачам окремі секції з органічними продуктами. Супермаркети “Ашан”, “Чумацький Шлях”, “Delight”, “Billa”, “Фуршет”, “Novus” та ін. віддають все більше місця на поличках сертифікованим органічним продуктам, особливо органічним молочним та м’ясним продуктам, крупам, борошну, хлібобулочним виробам, джемам, сокам, яйцям, меду, чаю, овочам, фруктам та іншим органічним продуктам. Попит зі сторони споживачів та поява органічних харчових продуктів у супермаркетах спричинили значне зростання продажів. Хоча менше 1% продуктів на полицях магазинів є органічними, ця ніша є дуже перспективною і потребує значних інвестицій. Інтернет-магазини 
також пропонують свої послуги у продажах органічних продуктів. Споживачі дуже полюбляють напряму спілкуватися з органічними виробниками, з цією метою Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) разом з українськими партнерами, починаючи з 2008 р., організував вже десять всеукраїнських та регіональних ярмарків органічної продукції під відкритим небом, більше 50 заходів з популяризації органічних продуктів, наприклад, в рамках фестивалів, продуктових виставок тощо. Магазини на фермах та система доставок кошиків з органічними продуктами ще не користуються популярністю серед українського населення. Вже присутній на ринку послуг і органічний кейтерінг (виїзне ресторанне обслуговування), його пропонують компанії “Органік Ера”, “Натур Бутік”, “Еко-Шик”, “Glossary”. Першопрохідцем у запровадженні максимально можливого (асортимент органічних продуктів все ще не є повним) органічного меню для своїх мешканців стала мережа еко-готелів «Мезон Бланш». Знаковою подією 2013 р. є проявлений інтерес зі сторони професійної сфери HoReCa (готелі, ресторани, кафе) до впровадження органічних продуктів.

День органічних молочних продуктів, Етнопродукт, Чернігівська обл., 2013

У лютому 2014 р. на найбільшій міжнародній виставці органічних продуктів «БіоФах» буде вперше представлено український стенд, де буде презентована найкраща українська експортно-орієнтована органічна продукція. 

Розвиток органічного ринку України знаходиться у фазі зростання життєвого циклу, який вимагає значних інвестицій для подальшого росту. Багато виробників органічної продукції ще не досягли рівня самоокупності або використання своїх прибутків для реінвестування у бізнес, розвиток ринку, зростання компетенції, становлення технологій та підвищення конкурентоспроможності з метою організації виробничо-збутових ланцюгів та підвищення рівня продажу органічної продукції. В Україні спостерігається низька конкуренція серед виробників, а іноді навіть її повна відсутність у більшості продуктових лінійок. Цей факт разом з вузьким асортиментом органічних продуктів, регіональним розпорошенням органічних виробників та постійно зростаючим попитом має наслідком те, що органічний ринок в Україні є ринком продавця. 

Що можуть зробити державні органи влади України для підтримки розвитку українського органічного сектору?

По-перше, нормативно-правова база має бути привабливою для вітчизняних та закордонних інвесторів, щоб забезпечити підвищення якості та безперервність постачання органічної продукції. Термін “органічний продукт” повинен бути чітко визначеним та законодавчо захищеним для підвищення прозорості взаємовідносин між споживачами та виробниками. 

Закріплення термінологічних понять органічного виробництва підтримає розвиток органічного ринку шляхом надання можливості ідентифікації, посилення довіри та захисту інтересів споживачів, запобігання нечесній конкуренції, спричиненій фальсифікованим маркуванням або маркуванням, яке вводить в оману споживача. Це необхідний перший важливий крок до розвитку ринку органічної продукції, який вже зробила Україна. Економічно обґрунтована та ефективна контролююча система ще більше сприятиме розвитку ринку, якщо вона не буде занадто складною та забюрократизованою, а орієнтуватиметься на запобігання появі оманливого або фальсифікованого маркування і дотриманні вимог органічного виробництва.
Досвід інших країн свідчить, що узгоджена та цільова підтримка органічного сільського господарства, особливо розвитку та впровадженню національного плану дій може сприяти розвитку виробництва та ринку. Такий план дій має бути розроблений під керівництвом відповідальних органів державної влади України із залученням учасників органічного сектору на етапах розробки та впровадження, наприклад, асоціацій виробників, трейдерів, сертифікаційних органів, виконавців проектів технічної допомоги та інших учасників органічного руху.

Кілька вищих навчальних закладів в Україні вже почали включати органічну тематику у свої навчальні програми. Цей процес потрібно підтримувати, щоб у масштабах всієї країни забезпечити широкий доступ до тренінгів, здобуття освіти та знань з органічного сільського господарства. Компетенція українських спеціалістів з органічного сільського господарства повинна підвищуватися, а досвід – набуватися на рівні середньої, середньо-спеціальної та вищої освіти. Коли доходить до пошуку практичних рішень, то є очевидним, що кількість вітчизняних фахівців поки що недостатня і є необхідність залучення міжнародних експертів. Національні науково-дослідні інституції мають зосередитись на потребах органічних виробників та інноваційних і економічно обґрунтованих рішеннях для органічного сільського господарства та переробки. Такі рішення необхідно адаптувати до місцевих умов і потім впроваджувати в сільськогосподарську практику шляхом постійної серйозної роботи консультаційних компаній, проведення тренінгів та конференцій. 

Українські організації мають потужний внутрішній потенціал для розвитку органічного ринку в Україні, серед них: Асоціація учасників біовиробництва “БІОЛан Україна”, сертифікаційний орган “Органік стандарт”, Федерація органічного руху України, Спілка виробників сертифікованих органічних продуктів «Органічна Україна», Асоціація виробників органічної продукції “Чиста флора”, Іллінецький аграрний державний коледж, Інформаційний центр “Зелене досьє”, Асоціація органічного рільництва і садівництва, Львівська міська громадська організація “Екотерра”, Retail Academy тощо. Донори зі Швейцарії, Нідерландів, Німеччини, Франції, Канади та США підтримують Україну у цій важливій справі зростання та професіоналізації органічного сектору.


Тобіас Айзенрінг та Наталія Прокопчук, 
швейцарсько-український проект “Розвиток органічного ринку в Україні”, 
Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія), 
www.fibl.org, www.ukraine.fibl.org 



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные публикации