«Жить счастливо и в согласии с природой - одно и то же». - Сенека

Прес-конференція "Псевдо-органік чи сертифікований органік? Імена, факти, коментарі"


14 грудня 2011 р. в Інформаційному агентстві "УНІАН" відбулася прес-конференція«Псевдо-органік чи сертифікований органік? Імена, факти, коментарі.». Її учасниками булиГолова Правління Федерації органічного руху України Євген Милованов, науковий керівник Центру «Полтава-Органік» Павло Писаренко, Координатор проектів Асоціації «Чиста Флора» Тарас Лялик.
002
Як відмітив Євген Милованов, сучасне органічне виробництво в Україні розвивається з 1990-х рр., однак, як не прикро це озвучувати, виробництво та товарообіг органічних продуктів до цього часу законодавчо не врегульовані, хоча спроби прийняти Закон «Про органічне виробництво» були неодноразовими. Проте, незважаючи на відсутність законодавства, більше 140 виробників органічної продукції на площі понад 270 тис. гектарів використовують органічні методи господарювання і сертифіковані як органічні у відповідності з вимогами діючого регулювання Європейського Союзу.
В умовах відсутності законодавства все більше виробників починають називати свою продукцію «органічна», «біо» або «еко». При цьому деякі з них не пройшли органічну сертифікацію і, як наслідок, не мають відповідного сертифікату. Саме така нечесна практика підриває не тільки довіру споживачів до справжніх органічних виробників та органічної продукції загалом, а також довіру споживача до роздрібної мережі як до оператора, що має надавати повну, вичерпну та таку, що відповідає дійсності, інформацію про продукт, що може стати перепоною на шляху до розвитку органічного ринку в Україні.
Тому необхідністю є обов’язкове наведення конкретних прикладів безпідставного використання терміну «органік» та європейського маркування деякими псевдо-органічними виробниками, які не пройшли необхідної сертифікації на відповідність правилам органічного виробництва, проте вже представлені з оманливими етикетками в деяких українських торгових мережах.
Зокрема, варто звернути увагу, що в українських супермаркетах почали реалізовуватися псевдо-органічні продукти:
- молочні продукти Фермерського господарства «Семеро козлят» (Київська область, Таращанський район, хутір Маковецький),
- різноманітні продукти Фермерського господарства «Байрон Агро» - домашня ферма «Вілла Роз» (Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Стовп’яги ),
- яйця ТМ «Ясенсвіт» та, на жаль, деякі інші.
Можливо, згадані продукти навіть в певній мірі якісні та натуральні. Однак позиціонування даних продуктів на полицях магазинів як органічних є, як мінімум, неповагою до споживача. Хоч в Україні ще немає законодавства, яке б регулювало діяльність в органічній сфері, проте ми цивілізована країна. І якщо ми хочемо, щоб нас сприймали як рівних, не можна використовувати недозволені методи для просування своєї продукції на внутрішньому ринку. Важливо роз’яснити споживачу, що таке сертифіковані органічні продукти, а що таке так звані «схожі» на органічні чи вироблені на подобу до органічних. Коли органічний виробник щорічно підтверджує свій статус шляхом регулярних інспекцій та сертифікацій уповноваженими та акредитованими сертифікаційними структурами, «псевдо-органічний» виробник безпідставно використовує термін органік в назві свого продукту, абсолютно нічим цього не підтверджуючи. Тому ці дії потребують обов’язкового висвітлення в мас-медіа для об’єктивного реагування споживачів, які голосують саме за органічні продукти своїми гаманцями.
001Однак, звичайно, є і позитивні сторони розвитку органічного руху в Україні. Не дивлячись на те, що в нашій державі порівняно недавно суспільство почало усвідомлювати, що ж таке органічне виробництво, органічні продукти і чим вони відрізняються від більшості інших присутніх на полицях продуктів, ринок споживання сертифікованих органічних продуктів демонструє постійне зростання. Спостерігається і постійне збільшення попиту на органічні товари й, відповідно, справжні органічні виробники намагаються його задовольнити. Особливо це вдається завдяки постійному активному діалогу безпосередніх виробників органічних продуктів зі споживачами. Цьому сприяють презентації товарів під час проведення виставок, ярмарок в багатьох регіонах України. Як приклад, 15 жовтня 2011р. у Києві на Контрактовій площі проходив Третій Всеукраїнський Ярмарок органічних продуктів, який організувала Федерація органічного руху України у співробітництві з Всеукраїнською громадською організацією «Жива планета», за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України та Київської міської державної адміністрації. Під час Ярмарку десятки справжніх сертифікованих органічних виробників пропонували за досить помірними цінами свої щойно вироблені продукти таким споживачам, що дійсно піклуються про своє життя та здоров’я своїх рідних.
Основною метою цих та інших подій в органічному секторі було ознайомлення споживачів з органічною продукцією, її перевагами, смаковими якостями та життєдайними властивостями, надання можливості безпосереднього спілкування покупців з виробниками, адже свою органічну продукцію, а це фрукти, овочі, гриби, соки, сиропи, повидло, мед, сало, ковбаси та інші м’ясні вироби, сухофрукти, крупи, каву, чаї тощо, представили сертифіковані виробники з багатьох регіонів України. Для підтримки святкової атмосфери під час заходів виступали творчі колективи, звучали чудові пісні, дитячі колективи розігрували театральні дійства, розігрувалися призи тощо. Відвідувачі ярмарок та фестивалів мали чудову нагоду не лише познайомитись з виробниками органічних товарів, а й скуштувати та придбати їх продукцію, а також ознайомитись із екологічно-безпечними органічними методами виробництва, спеціалізованими виданнями та літературою.
Під час прес-конференції її учасники підвели підсумки розвитку в Україні органічного руху в 2011 р. За результатами діяльності найкращі виробники, переробники, торгові марки та інші активні учасники органічного руху України були нагороджені почесними дипломами «ОРГАНІК-2011». Зокрема, за визнанням Конкурсної комісії, дипломи отримали наступні переможці в номінаціях:
-  найкраще підприємство-виробник сертифікованої органічної продукції рослинництва - ПП «АГРОЕКОЛОГІЯ» (Полтавська обл.);
-  найкраще підприємство-виробник сертифікованої органічної продукції тваринництва - ПрАТ«ЕТНОПРОДУКТ» (Чернігіська обл.);
-  найкраще підприємство-оператор збуту дикоросів у відповідності з органічними стандартами - СОК "ЧИСТА ФЛОРА" (Івано-Франківська обл.);
-  найкраще підприємство-переробник сертифікованої органічної продукції - ТОВ «ФАБРИКА БАКАЛЕЙНИХ ПРОДУКТІВ» (Київська обл.);
-  найкраща регіональна підтримка органічного руху України - ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ;
-  найкраща торгова марка сертифікованої органічної продукції - ПАН ЕКО ;
-  найкраща роздрібна мережа, що торгує органічними продуктами - МЕРЕЖА СУПЕРМАРКЕТІВ «GOOD WINE».
Крім того, учасники прес-конференції поінформували громадськість, що рух органічних виробників України розпочинає власний проект «Аналіз ринку роздрібної торгівлі органічними продуктами в Україні». Завданнями проекту стане:
-        визначення переліку операторів роздрібної торгівлі, які працюють з органічним сектором;
-        аналіз асортименту органічної продукції у спеціалізованих магазинах, мережах роздрібної торгівлі, інтернет-магазинах;
-        дослідження представленості органічних продуктів в магазинах (наявність окремих полиць, навігаторів, підкладок, позначок тощо);
-        аналіз термінів для позначення органічної продукції («біо», «еко», «органік»), які використовують магазини, щодо їх коректності та відповідності;
-        встановлення, чи є розмежування між органічними продуктами та фермерськими  (чітка ідентифікація);
-        аналіз рівня обізнаності продавців-консультантів щодо органічної продукції;
-        дослідження рівня доступності органічних сертифікатів виробників для пересічного споживача.
Для реалізації проекту використовуватиметься метод «Таємний покупець». Результати досліджень окремих магазинів будуть зафіксовані у спеціальних анкетах. Узагальнений аналіз всіх анкет буде опублікований на сайтах громадських організацій, а також наданий представникам ЗМІ та презентований на прес-конференціях.
Отже, органічні продукти українського походження продовжують активно заповнювати власний внутрішній ринок та знаходять своїх постійних поціновувачів. Однак треба остерігатися підробок та псевдо-органічних виробників, які своїми діями шкодять всьому органічному руху України та підривають довіру споживача.
Стережіться «псевдо-продуктів»!
Смакуймо найкращі, справжні сертифіковані українські органічні продукти!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные публикации